Човекът и образованието
Въздействието на държавите върху международната платформа се обуславя от тяхното ценностно, технологично и икономическо състояние. Чрез добри кадри от специалисти и продукта на тяхното дело, нивото на страните може да се издигне до много добро равнище. Освен това при достигане на определена икономическа мощ, те могат да се спасят от външна зависимост. Много важна роля за дадена страна играе образованието на личността. Образоваността на всяка една личност се цени много от другите. Ето защо за да бъдат създадени добри възможности на бъдещите поколения е необходимо да се отдаде голямо значение на образованието. Необходимо е да бъдат създадени необходимите условия, организация и база, при които личността да започне своето образование още от детска възраст при домашни условия, което да продължи в съответни центрове и институции. Най-големият дълг на семейните и образователни институции е да покажат необходимата сериозност за жертване на всякакви морални и материални възможности за образованието на поколенията. Ние не трябва да залагаме само на едностранчиво образование, а да се стремим към образоване както в религиозната, така и в научната сфера. Само тогава мюсюлманската общност може да познава религията си, да живее според нея и да бъде надеждна.
Докато хората не последват божествените принципи те не могат да предадат пълноценно знанието и технологията на останалите и ще ги използват като средство за оказване на натиск. И така размерите на гнета, изтезанията, империализирането и безправието в настоящия момент значително са се увеличили. Дали мюсюлманските държави, които са следвали божествения закон във времето, са се отнасяли по подобен начин? Всеки, който безпристрастно изследва историята ще се убеди, че именно ислямските страни в техния разцвет са били истинските защитници на божествената справедливост на земята. Наред с това са били и на най-високо научно и техническо равнище. Когато обаче е започнало отдалечаването от Исляма, тогава е настъпил застоя, впоследствие и изоставането, което е довело до настоящето състояние.
Когато образованието не следва целта на сътворението на човека, то го отвежда към материализиране, блокира изпълнението на неговия рабски дълг и в крайна сметка става причина за загуба и унищожение. Всяко нещо има своята цена. След като не отдадем значение на това, което трябва да бъде направено, ще плащаме неговата цена и в земния, и в отвъдния живот. Кой може да бъде доволен от подобно нещо? Разбира се, никой. Ето защо, нека да бъдем от онези, които на всяко нещо отдават необходимото значение и в крайна сметка достигат до спасението. Или пък нима ни се струва, че можем да се избавим от божествената справедливост?
Онези, които залагат на материалните ценности дават необходимото образование на децата си. Определеното количество материални ценности се изчерпва за малък период от време. Човекът обаче, който е получил добро възпитание винаги печели.
За да бъде преодоляна тази наша липса на прозорливост е необходимо старание и търпение. Възможно ли е да стъпи на здрава основа и да достигне добър край онзи, който кара винаги другите да свършат работата и още, който на всичко отгоре е и разрушител? Не, такива хора вършат зло на самите себе си, и така вредят и на другите. От това губи цялото общество.
Защо не можем да извършим тези всеизвестни истини? Ако искрено си потърсим сметка и послушаме съвестта си, ние ще спечелим. В крайна сметка ще бъдем щастливи, желани личности и общество, както ще сполучат и в отвъдния живот.
Вестник "Мюсюлмани", брой 6 (84), Април, 1999 година