Вероучението в училищата
В началото на месец август бе проведен тридневен семинар, организиран от отдел "Образование" при Главно мюфтийство, посветен на проблемите на преподаването на Религия - Ислям в училищата. Главна цел на семинара бе да се набележат мерки за издигане равнището на този предмет, който се изучава от 1999 г. Част от проблемите свързани с осъществяването на тази висока цел са обсъждани нееднократно на заседания на Висшия мюсюлмански съвет. В хода на разискванията стана ясно, че все още има редица недостатъци в тази област, които в отделните региони на страната се проявяват в различна степен.
В семинара активно участие взеха учители по вероучение, представители на районни мюфтийства, преподаватели по специални предмети в средните духовни училища. Участваха така също доц. Ибрахим Ялъмов, д-р Исмаил Джамбазов и районният мюфтия в Плевен Бирали Мюмюн, които изнесоха доклади по различни аспекти на обсъжданата тема.
В словото си при откриването на семинара главният мюфтия Мустафа Хаджи подчерта необходимостта и ползата от изучаването на предмета религия в училищата от гледна точка на мюсюлманите в нашата страна и благодари на всички, които полагат усилия в тази насока, началникът на отдел “Образование” в Главно мюфтийство Хюсеин Карамолла се спря по-обстойно върху състоянието на вероучението в училищата от 1999 година до сега, като подкрепи своето изказване с редица факти. Д-р Исмаил Джамбазов изнесе доклад по обучение по ислям преди 1990 г. като посочи много конкретни примери и факти, които привлякоха вниманието на участниците.
През втория ден на семинара бе обсъдено равнището на учебниците по предмета религия. Учителите, по тази специалност, направиха редица ценни предложения, които ще бъдат от полза при бъдещата преработка и написването на нови учебници.
Доц. И. Ялъмов в своя доклад разгледа днешното състояние на вероучението в училищата и бъдещите цели в тази насока. След дискусиите по темата се стигна до извода, че в Главно мюфтийство трябва да бъде учредена комисия по проблемите на обучението по предмета религия.
Районният мюфтия на Плевен Бирали Мюмюн обърна внимание на проблемите при приложението на новите технически средства при преподаването на предмета религия - ислям, който предизвика жив интерес сред аудиторията.
В края на семинара участниците приеха следната резолюция:
"Ние, участниците в семинара, с оглед постигането на по-добри успехи в бъдещето, предлагаме следното:
1. Споделяме общата тревога от недостатъчното приложение на решението за преподаване на предмета религия в различните райони на страната.
2. Настояваме Министерството на науката и образованието да направи необходимото с оглед обучението по религия - ислям да стане задължителен предмет в училище, за да могат в бъдеще да израснат по-толерантни поколения.
3. С цел подобряване на обучението по предмета религия-ислям в централния и областни инспекторати да се назначават хора с религиозно образование.
4. Да се учреди комисия по образованието към Главно мюфтийство.
5. Главно мюфтийство да изготви методически ръководства за учителите по вероучение.
6. В бъдещата работа по написването на учебниците да се имат предвид предложенията, които бяха направени на семинара като се изготвят учебни тетрадки от 1 до 8 клас.
7. Трябва да се изготвят специални учебници по вероучение за учениците от гимназиалния курс.
8. Да се изработят технически средства с оглед съвременните изисквания на преподаване на предмета религия.
9. Главно мюфтийство и районните мюфтийства отблизо да следят и контролират часовете по религия-ислям в училищата.
10. Главно мюфтийство трябва да разработи мерки, които да доведат до по-задълбоченото и всеобхватно изучаване на религия в училищата.
11. Обучението по предмета религия-ислям да не е за сметка на предмета турски език в районите.
12. Гореизброените мероприятия изискват допълнителни финансови средства, като за тяхното набиране в Главно мюфтийство трябва да бъде създаден специален фонд “Образование".
13. Настояваме бъдещите семинари да имат педагогическо методическа насоченост.
14. Ние, учителите по предмета религия, изхождайки от важността и сериозността на предмета, сме решени да работим с още по-голямо усърдие за решаването на поставените задачи.”
Хюсеин Карамолла,
(Нач. отдел "Образование”)