Религия в училищата
От експериментална програма към задължително избираем предмет
"Най-достойни между хората са тези, които изучават Корана и които обучават другите" (Бухари) Тежкото изпитание за нас, мюсюлманите, преживяно по времето на тоталитарното управление на страната вече е минало. Ние се оказахме в едно сложно положение – не бяхме готови за промените, които се случваха в периода на прехода. Макар че вече бяхме свободни да вярваме, да избираме, да се самоопределяме и образоваме, ние се лутахме и трудно се ориентирахме и с много трудности все пак се проявяваше инициатива на различни нива и постигнахме успехи в различни области от нашия живот. Важно за нас беше, че получихме възможност да изучаваме предмета религия-ислям в държавните училища.
Започнах да преподавам предмета религия-ислям в общообразователните училища през учебната 2002/2003 г. В началния период предметът се изучаваше като свободноизбираем (СИП) в няколко училища от община Велинград. Всичко това беше свързано с много трудности, но днес можем да отчетем, че имаме определени резултати. Постепенно формата на обучение претърпя развитие: от експерименталната програма в област Пазарджик се премина към изучаването на религия-ислям като задължително избираем предмет (ЗИП) от I до V клас включително по един час седмично, с тенденция другата година да обхване VI клас, а по-следващата постепенно и VII и VIII клас. Иншааллах, ще успеем да наложим предмета и в гимназиалните класове с помощта на директора и ръководните органи.
През ноември 2003 г. на открит урок при мен присъстваха главният мюфтия Мустафа Хаджи, експертът по религия към МОН Панчо Василев и експерти по религия от различни регионални инспекторати.
В момента преподавам религия-ислям в V-ти клас на СОУ “Христо Смирненски” в с. Света Петка, като задължително избираем предмет. Тази форма на обучение се наложи и в други училища на общината, като преподавателите са възпитаници на Висшия ислямски институт в София – Мехмед Джамбаз, Мустафа Юсуф и др. С тях постоянно обменяме опит.
Смятам, че нашите деца имат желание да изучават религията и традициите ни. Имаме и съгласието и подкрепата на родителите. Вече се наблюдава ислямското поведение в отношенията на учениците. Ние нямаме проблемите, които имат в другите училища и се коментират ежедневно по медиите. Смятам, че ако се обърне по-голямо внимание на ролята и мястото на религиозното обучение, това би променило в положителен аспект нагласите и държанието на подрастващите в обществото.
Исмаил Моллов, учител
в СОУ “Христо Смирненски”
с. Света Петка, общ. Велинград.