Ислям
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Ислям

Всичко за Исляма
 
ПорталПортал  ИндексИндекс  ТърсенеТърсене  Последни снимкиПоследни снимки  Регистрирайте сеРегистрирайте се  Вход  
В името на Аллах, Всемилостивия, Милосърдния! Чети [о, Мухаммед] в името на твоя Господ, Който сътвори - сътвори човека от съсирек! Чети! Твоят Господ е Най-щедрия, Онзи, Който научи чрез калема, научи човека на онова, което не е знаел.

 

 9 Предметът религия-ислям в българското училище

Go down 
АвторСъобщение
Admin

Admin


Брой мнения : 3880
Join date : 28.06.2013

9 Предметът религия-ислям в българското училище Empty
ПисанеЗаглавие: 9 Предметът религия-ислям в българското училище   9 Предметът религия-ислям в българското училище Empty03.03.14 7:19

Предметът религия-ислям в българското училище

Всеизвестно е, че религиите като идеи, вярвания и реализация в практиката, изиграват огромна роля във формирането на духовността и културата на отделните народи.
Също така това дава отражение и във формирането на духовността и нравствения облик на личността. Тоталитарната система със своето разрушително действие и режим нанесе осезаеми щети както върху нравствените, така и върху религиозните и културни ценности на цялото население в България, което даде отражение върху деградацията на личността. Днес след 22 години демокрация състоянието, в което се намира Родината ни, като цяло се дължи именно на нарушаването на традиционните културни, духовни и битови ценности на обществото. За по-бърз успех в обществената трансформация в икономическо, политическо и социално отношение ни е необходимо възобновяване на духовността. Това изисква от мюсюлманите да си поемем своята отговорност в усвояването на универсалните нравствени ценности, които изисква от нас религията ни. Главно мюфтийство на мюсюлманите вярва, че мюсюлманската общност няма да пести сили за успеха на Родината ни във всички сфери на живота. Ние апелираме всички мюсюлмани да положим необходимото старание и за усвояването на идентичните за нас нравствени и духовни ценности. Пътят на запознаването с основите на исляма, както и неговото нравствено и възпитателно влияние в името на добродетелта, може да се постигне най-добре и ефективно чрез религиозното обучение. А основен дял в това отношение би трябвало да имат българските училища. В България вероучение по училищата е имало до края на четиридесетте години на миналия век. След прекъсване на повече от 50 години, то се възстановява през учебната 1997-1998 г. като предмет „религия” под формата на свободно избираем предмет (СИП) за учениците от II до IV клас. От следващата учебна година се разрешава изучаването на религията в училищата от първи до осми клас. През учебната 1999-2000 година, това право получават и децата на мюсюлманите под формата на предмет „религия-ислям”. От 23.06.2003 г. с инструкция №2 на Министерството на образованието и науката, изучаването на предмета получава своята нормативна уредба, което дава възможност на учениците от I до XII клас да изучават предмета „религия” в часовете за задължително избираем предмет (ЗИП) и/или свободно избираем предмет. Разбира се за постигане на това право са положени огромни усилия от страна на ръководствата на Българска православна църква и Мюсюлманското изповедание, като исканията бяха за въвеждането на задължително избираем предмет, каквито бяха и исканията на общността. С цел да отговаря на нормативните изисквания, ръководството на Главно мюфтийство направи нужното. Беше подготвена концепция за обучението на мюсюлманските деца по предмета „Религия-Ислям” в общообразователните училища - одобрено на 26.06.2002 г. от тогавашният министър на Образованието доц. Владимир Атанасов. Бяха приготвени и учебните помагала от 1-ви до 8-ми клас одобрени същата година. Създаде се нужната организация чрез Районните мюфтийства, съгласно изискванията на инструкция № 2, учениците на възраст до 14 години да заявяват желанието си за изучаване на учебният предмет, подписано от неговият родител или настойник, а от 14 до 18 годишните със заявление подписано от него и от родителя му, като подаването на заявленията до директорите на училищата трябва да са в срок, който се определя от министъра на образованието за всяка учебна година. Това са през месеците април, май и юни на предходната учебна година. От придобитият опит става ясно, че трябва да се предприемат нужните мерки. Чрез районните мюфтии се осигуряват учители заедно с тях децата и родителите да бъдат уведомени за подаване на заявленията в предвидения срок.
Уважаеми братя мюсюлмани резултатите говорят, още повече, че на всякъде в срещи и разговори се изразява учудването, как в районите: Кърджали, Шумен, Айтос, Разград, Добрич, Силистра, Търговище, Пловдив, Сливен и В. Търново със наличие на мюсюлмани е възможно да не се изучава предмета. Разбира се има обективни и субективни причини за тях, като липса на преподаватели, безразличие от страна на родители, проблеми с директор, за което вина има и бившата система, но след 22 години демокрация те не ни оправдават, още повече по каноните на религията ни задължението на всеки родител е да запознае и подготви детето си с религията. Тук е мястото да посочим, че самата нормативна уредба не дава равнопоставеност на предмета „Религия” с другите. Там, където има нужната отговорност и ангажираност има и успех. За това ние изразяваме нашата благодарност на ръководствата на Гоце Делчев, Пазарджик и Смолян. Ние не упрекваме и обвиняваме ръководствата на другите райони, знаем, че те полагат същите усилия но уви резултати няма. Нашият апел и зов е към родителите, нека се отнесат към проблема по-отговор- но, защото там, където се изучава предмета дава огромно положително влияние, както върху поведението и дисциплината на децата, така също да нямат увлечения към алкохол и подобни лоши навици. Кой родител неби желал това? Разбира се най-голям принос за това имат учителите по „Религия-Ислям”. Въпреки трудностите, с които те се срещат те със своята обич към религията и уважение към децата се преборват с трудностите, за което заслужават нашата голяма благодарност. Ръководството на Главно мюфтийство и отдел образование, имайки предвид важната роля на предмета „Религия-Ислям”, полага нужните грижи съобразно своите възможности да ги подпомогне в тяхното професионално израстване. За целта бяха проведени редица тематични семинари. Още на първият през 2006 год. те бяха запознати от специалисти с традициите и методите на обучение по ислям. Бяха анализирани учебните помагала и бяха посочени техните недостатъци. Дадоха се насоки за преработване съобразно възрастта на ученика. На последният в Доспат е споделен положителен опит. Нашата констатация, е че вече разполагаме със специалисти, които безпроблемно могат да ни представляват в структурите на образованието, както регионалните, така и в централните в съответният ресор. Проведени са и редица открити уроци, които също ни дават надеждата, че изповеданието ни има изградено ядро от кадри, които могат да бъдат оползотворени и за районите, в които тепърва ще сформираме групи за изучаване.
Уважаеми братя мюсюлмани, казаното до тук ни дава правото да мислим, че при полагане на нужното старание можем да решим основният проблем там, където има мюсюлмани и не се изучава „Религия-Ислям”, може да се възползва от този опит. Всичко това изисква полагане на съвместни усилия и координация на работата на Районни мюфтийства, настоятелства и родители. Ние сме обнадеждени и от факта, че от 2006 година разходите за семинари и заплати на учителите се осъществява от фонд „Образование”, което е от даренията на уважаващата своята религия мюсюлмани. Главно мюфтийство ще продължава и за напред да отстоява своята позиция и за напред предметът „Религия” да намери своята равнопоставеност с другите предмети в българското училище. По този начин ние показваме, че сме обществено отговорни, че за нас не са безразлични проблемите в съвременното училище сред децата. С всеки изминал ден се констатира разрастване на детската агресивност, убийства и самоубийства. Мюсюлманинът не може да бъде безразличен и малодушен към тези проблеми. Изследванията показват, че в общества и региони, където населението е привързано към религията, нивото на престъпления е сравнително по-ниска в сравнение с нерелигиозните общества. Това ни дава основанието да бъдем още по-настоятелни и да търсим още по-високи резултати за по-всеобхватно и повсеместно реализиране на обучението по религия то да бъде в училище. Чрез училището религията ще получи легитимност и ще предпазим децата от нетрадиционните течения и секти. Главно мюфтийство и районните мюфтийства, и всички наши структури са затова нашите деца:
• Да уважават родителите и близките си;
• Да уважават училището и учителят;
• Да уважават себе си, своите приятели и съученици;
• Да уважават всички хора;
• Да израснат, като достойни и силни личности;
• Да притежават добрите човешки ценности;
Всичко това са и нуждите на обществото ни, ние вярваме, че всички институции и организации полагат усилия за това. Но ние искаме да поемем нашата си отговорност, като мюсюлмани. Далеч сме от мисленето, че чрез предмета „Религия” ще изкореним всички недостатъци, като престъпност, агресия и т. н. Но сме убедени, че ще повлияем на нашите деца да стоят далеч от подобни поведения, и ще им помогнем да израснат, като достойни личности за утрешният ден, ще подпомогнем и родителите във възпитаването на децата им в духа на религията, като по този начин ще подпомогнем за тяхното щастие и да оценят правилно смисъла на съществувание. Предметът „Религия-Ислям” има точно такива основни цели. За да се възползвате от тази възможност нека родителите да проявят нужното разбиране и навреме да попълнят заявленията по образец, които може да намерите в Районните мюфтийства и те да бъдат предадени на директорите в предвиденият срок. При нуж¬да може да се отнесете и към отдел „Образование” на Главно мюфтийство. Ние вярваме, че чрез полагане на усилия предметът „Религия-Ислям” ще бъде достъпен за повече наши деца. Нека Всевишният Аллах Ви помогне в тази праведна кауза.
Хюсеин Карамолла
Върнете се в началото Go down
https://islam.forumotion.asia
 
9 Предметът религия-ислям в българското училище
Върнете се в началото 
Страница 1 от 1
 Similar topics
-
» 9 Семинар с учители по религия-ислям
» 5 Изучаването на предмета „религия-ислям"
» 4 Изучаването на религия-ислям в училищата
» 4 He на скептичното отношение към религия-ислям
» 5 Ползата от изучаването на религия-ислям

Права за този форум:Не Можете да отговаряте на темите
Ислям :: Архив :: Списание Мюсюлмани :: 2012 година-
Идете на: