Изучаването на предмета „религия-ислям"
Вече близо 20 години страната ни се развива по пътя на демокрацията. Възстановени са доста от правата на малцинствата. Макар и недостатъчни и с редица препятствия, имаме право на свобода за реализира-не на религиозните си убеждения.
Свидетели сме, че наред с придобитата свобода за личностна изява в различните сфери на живота, наред със стремежа за материално благополучие, се забелязва, че много от човешките ценности като морал, добронамереност, толерантност, взаимопомощ и други са изместени, дори изчезнали. Обществото на прехода дълбоко е обезпокоено от агресията, измамите, лъжите, подтисничеството, насилието, престъпленията, убийствата и самоубийствата. С всяка изминала година те се разрастват и стават всекидневие за подрастващото поколение.
Основен проблем на съвременното училище е детската агресивност и неморалните деяния. Ръководството на мюсюлманското изповедание в България не е безразлично към този проблем. Ето защо Главно мюфтийство полага усилия за въвеждането и изучаването на предмета „религия” в българското училище. За целта се работи координирано с ръководствата на другите изповедания. Въпреки пожеланията и настояванията, предметът „религия” не е равнопоставен с другите предмети. Затова усилията за това продължават.
Известно е, че инструкция №2 от 23.06.2003 г. на Министерството на образованието, дава право предметът „религия-ислям“ да се изучава от I до XII клас, като свободно или задължително избираем. За целта родителите трябва да подават заявления до директора на училището в населеното място. Всичко това се отразява негативно върху резултатите. Въпреки положените усилия от страна на главно мюфтийство и районните мюфтийства през настоящата учебна година, предметът се изучава в близо 40 населени места от 4200 ученици. Тези резултати не ни удовлетворяват, разбира се, за това има обективни и субективни причини.
Нашите наблюдения показват, че там, където предметът „религия”, се изучава от повече деца, оказва положително влияние върху поведението им. Дисциплината в тези училища е на по-високо ниво и успехът е по-добър.
Ръководството на Главно мюфтийство е убедено, че ние трябва да поемем своята отговорност и да се включим с по-голяма ангажираност във възпитанието на подрастващото поколение. Ислямът ни повелява към това благородно задължение. От своя страна това ще допринесе децата на мюсюлманите да не се чувстват унизени, да придобият самоувереност и да се освободят от потиснатостта. Имайки предвид ползата от изучаването на предмета „религия-ислям” нека навреме запретнем ръкави и започнем подготовката за следващата учебна година.
Отдел „Образование” към Главно мюфтийство отправя своя апел към родителите, изповядващи исляма, да приемат присърце проблема с необходимата отговорност и дадат съгласието си децата им да изучават предмета „религия-ислям”. От страна на Главно мюфтийство са положени усилия съдържанието на учебния материал да не е товар и бреме за децата. По този начин предметът става разтоварващ и привлекателен, а в същото време децата придобиват познания за същността на религията, към която принадлежат. Това помага и за формирането на добро поведение и морал у тях. Всички тези наши усилия ще бъдат възнаградени от Всевишния Аллах.
Хюсеин Карамолла