Как да пишем в сп. “Мюсюлмани”?
Уважаеми дами и господа, имами, ваизи и сътрудници на списание МЮСЮЛМАНИ,
Много е радостно, че някои от вас направиха първите си опити за сътрудничество в нашето списание, което оценяваме като изключително важно за описването му. По този начин то ще бъде по-близо до нашите читатели. Но поради липса на опит при написването на материалите прави впечатление, че по-често се прибягва до учебникарския способ на излагане на мислите. Трябва обаче да се знае, че в журналистиката има редица различни жанрове като дописка, информация, кореспонденция, репортаж, интервю, статия, коментар и т.н., към които трябва да се насочваме.
В зависимост от случая и намерението ви, трябва да определите в кои от тези жанрове ще напишете материала си. Ние приветстваме вашето желание да се изявявате на страниците на нашето списание, но най-често получаваме материали, написани по шаблонен, “учебникарски” метод: Поставя се заглавието и се започва с известните от учебниците по вероучение формулировки, останали и известни от векове, които се изреждат едно след друго...
Ние очакваме от вас оригинални разработки по темите от самия живот. Може би се притеснявате при откриването им? А вие сте сред живия живот. Огледайте се наоколо и ще видите колко разнообразни теми има в него! По принцип, а и напоследък, ние поместихме подобни материали.
Ето и някои примерни теми, които могат да ви подскажат и други идеи:
• Синове и дъщери, обърнали гръб на родителите си;
• Глави на семейства, заминали на гурбет и проблемите, възникнали след това;
• Разводи от непасване на характерите и принадлежност към други култури и религии, както и примери на успешно преодоляване на тези особености;
• Упражняване на насилие в семейството спрямо жените, родителите и децата;
• Насилствени женитби;
• Девойките и учението. Защо те не продължават образованието си;
• Добросъседството. Положителни и отрицателни примери;
• Хигиената на домовете и градините, дворовете, улиците край тях;
• Уредба и поддържане на градините, цветните алеи и др.;
• Заслужили деятели на религията ни, дългогодишни имами, ходжи и др.;
• Истории на стари джамии и техните добротворци;
• Защо мюсюлманите не искат да учат? Примери;
• Отношението към жените в нашето общество;
• Как някога са били принудени да станат „атеисти“?;
• Добри стопани - добри мюсюлмани. Примери за тези, които добре се грижат за личното си стопанство;
• Лица, които преди това са осъждани заради религията ни, били в затвори и лагери;
• Вярност към дадената дума. Примери - както положителни, така и отрицателни;
• Срещи с хора, посетили светите места – тяхното отношение и изводите, които са направили за себе си;
• Примери на човещина във всяко отношение;
• Старателни и успешни учители по вероучение и водещи курсове по Коран;
• Разнообразяване на дейностите при джамиите и Коран курсовете;
• Жени и мъже, които проявяват интерес към вярата;
• Читатели, които получават нашето списание и го разпространяват;
• Чистотата на джамиите, месджидите и местата за Коран курсовете;
• Кои форми за привличане на децата в Коран курсовете се прилагат?;
• Какви трудности възникват при събиране на децата в Коран курсове, в ислямските училища и института?;
• Поддържане на гробищните паркове;
• Посещения на гробове, теккета, тюрбета и др. примери.
С една дума - животът е безкрайно богат и предлага много теми, които трябва да откриваме и разработваме с топло чувство. Тук вече идва ред за написването на материала.
Първо намирате два три подобни примери. Разказвате ги. Ако са отрицателни, не е необходимо да споменавате имената на хората, адресите им и т.н. Може и един единствен пример да бъде, стига да е характерен случай. Първо го разкажете, а след това го осмислете от гледна точка на Корана и сюннета на нашия Пейгамбер (салляллаху алейхи уе селлем). Тогава вече цитирайте спокойно във ваша подкрепа айетите от Корана или наставленията на Пейгамбера ни (салляллаху алейхи уе селлем), за да сте убедителни. Накрая, естествено, трябва да има сполучлив край и изводи от разказаното.
Сега често в материалите, които получаваме, се редуват само цитати от Корана и хадисите на Пейгамбера ни (салляллаху алейхи уе селлем), без примери и липса на становището на автора. Какво обаче вие казахте или искате да кажете? Именно тогава, когато застанете зад написаното от вас, ще можете да защитите материалите си. Това ще бъдат убедителни и четивни материали за читателите ни.
Желая ви успехи във вашата усърдна работа!
Главен редактор на сп. „Мюсюлмани“
Исмаил А. Чаушев