Духовните училища – средища за подготовка на кадри
Вече близо петнайсет години средните духовни училища - "Нювваб" в Шумен, тези в Русе и Момчилград, дават своите плодове за посрещане нуждите от кадри на мюсюлманите в Република България. Общият брой на завършилите тези училища и Висшия ислямски институт в София е близо 1400 души. От тях близо 50 на сто са продължили своето образование във висши учебни заведения в страната и в чужбина.
Много от завършилите Висшия ислямски институт и средните духовни училища намериха своята реализация като имами, ваизи и хатиби като по този начин до голяма степен бе задоволена нуждата от такива кадри. Разбира се, ако в количествено отношение целите до голяма степен са постигнати, то в качествено има още много да се желае.
Като ресорно отговорно лице за образованието направих проверка в трите духовни училища. Главният ми ангажимент беше да констатирам състоянието им преди присъединяването ни към Европейския съюз. Преди началото на новата учебна година съвместно със спонсорите и ръководството на Главно мюфтийство бяхме предприели няколко мерки. Държа да посоча, че те бяха предприети след направени проверки и с тях целта ни беше да се подобри качеството на учебно-възпитателния процес.
Констатацията ни е, че воденето на смесено обучение на два езика по специалните предмети се отразява негативно на езиковата подготовка на учениците.
При разделното обучение на девойки и младежи се формираха маломерни паралелки, което от своя страна доведе до увеличаване броя на ангажирания педагогически и помощен персонал. Всичко това повиши разходите и дори стана причина за разхищение на средства. Разбира се предприетите мерки не се одобряваха от някои хора. Но сега, след като те влязоха в сила, можем да посочим, че сме били прави и резултатите, макар и за кратък период, са обнадеждаващи.
В трите училища взаимоотношенията между преподавателите по духовни специалности и другите предмети са много добри. Налице е общ ангажимент и отговорност за постигане на положителни резултати.
През настоящата учебна година директорите на училищата са с духовно образование. Далеч съм от мисълта да омаловажавам приноса на досегашните директори. Те през трудните първи години дадоха своя принос за подготовката на духовни кадри, за което са получавали благодарността на мюсюлманската общност и на Главно мюфтийство. Чувства се леко подобрение на дисциплината в трите духовни училища като групово посещение на ибадетите, по-голяма близост във взаимоотношенията ученик – учител.
Да се върнем на основния въпрос за състоянието на духовните училища като част от Европейския съюз. Спецификата на професионалната подготовка дава своето отражение върху претоварването на учебната програма. Учениците разполагат с много малко свободно време. Също така преподавателите по духовни¬те предмети, за да подпомагат учениците при самоподготовката им, са ангажирани и с възпитателна дейност. Това си има своите положителни страни, но намалява времето за самоподготовка на преподавателите. В най-близко бъдеще ще трябва да регулираме до най-оптимален начин професионалните задължения на преподавателите по духовни предмети.
Като основни проблеми се очертават недостатъчната материално-техническата база.
Най-остър е проблемът с допълнителната сграда на училището “Нювваб”. В средното духовно училище в Момчилград трябва да се реши въпросът с наличната сграда, която е собственост на общината и да се уредят наемните отношения за един по-дълъг период или за прехвърляне на собствеността. Всичко това налага да се помисли за сериозна материална обезпеченост. Затова Главно мюфтийство и училищните ръководства трябва да предприемат своевременно необходимите мерки. Естествено, тук ще се опираме главно на традициите на дедите и бащите ни дарителство от бизнесмени и граждани мюсюлмани от страната и чужбина. Постигнатите досегашни резултати ни дават основание за оптимизъм, че ще съумеем да решим посочените проблеми, без което обучението няма да е адекватно на съвременните изисквания.
Хюсеин Карамолла,
началник отдел “Образование”