Готово ли е детето ви за училище?
Едно дете, достигнало до възрастта да тръгне на училище, трябва да може да се изразява и разбира това, което му се казва.
Трябва да знае най-малко две три детски песнички, правилно да произнася звуковете в думите. Добре би било да редува едно след друго изреченията в даден разказ, с думи да обяснява за какво служи определен предмет. Когато разговаряте, да може да изчака събеседника си да приключи, за да продължи по-нататък дадената тема.
Дете, което ще постъпи в първи клас, трябва да проявява интерес към буквите и азбуката. Като види своето име някъде, да го познае или да се опитва да го изпише, макар и с груби букви. Да проявява интерес към детските книги, да знае, че те се четат отляво надясно, както и думите. Да съумее да съставя кратко разказче по картина от книгата.
Равнището на умственото развитие на детето също е важно при започване на училище. То трябва да познава основните цветове и понятия; да може да редува нещата по възходяща и низходяща линия, да владее противоположните понятия като горе-долу, голям-малък, нисък и висок; правилно да употребява понятията, които изразяват място и време като под, над, вътре, днес, вчера, утре и т.н. Да схваща връзката между частта и цялото и да конструира игри, които се състоят най-малко от 6 парчета.
Детето трябва да познава фигурите като кръг, квадрат, триъгълник и да може да ги начертае на лист хартия. Когато се затрудни в нещо, да може да се съсредоточи, да се мобилизира и да продължи по-нататък, докато довърши започнатата работа. Да може да изпълнява последователно три желания едно след друго, например: затвори прозореца, постави молива на мястото му и ми донеси чаша вода. Детето трябва да проявява интерес, да задава въпроси за неща, които не познава или не разбира и да изпитва удоволствие от наученото.
Наред с умствената зрелост, детето трябва да е достигнало и социална. Да знае да поздравява; как да постъпва с по-големите и с по-малките от него. Да знае как и откъде да поиска помощ, когато изпитва необходимост от някои неща. Да проявява готовност да споделя, да съумее да изчака своя ред и да изпитва радост, че е заедно с връстниците си. Безпроблемно да се разделя с родителите си; когато го питат, да отговаря на въпросите: на колко години е, как се казва, къде и в кое село или град живее; да се научи да действа заедно с групата, да се съобразява с изискванията на обществения живот - например да разговаря тихо на обществени места...
За да тръгне на училище дадено дете, то трябва самостоятелно да изпълнява нещата, които засягат тялото му, да се е научило на самостоятелност от родителите си. Само да се обслужва в банята и тоалетната, да измива ръцете и лицето си, да изчетка зъбите си, да почиства носа си, да използва лъжица и вилица при хранене. Да знае как да обува обувките си, как да ги завързва, как да се облича и закопчава.
Трябва да е развило уменията си: правилно да държи ножа, ножицата и молива, да подава и улавя топката, която му се подхвърля, да може поне 5 секунди да стои на единия си крак, да измине с подскоци на един крак известно разстояние, правилно да редува краката си при слизане и изкачване по стълбищата.
Всички тези изисквания, макар да изглеждат далеч едни от други, но имат тясна връзка помежду си, тъй като само едностранчивото развитие на детето не означава, че е готово за училище. И едва, когато се прецени, че то е получило достатъчно развитие във всички тези области, тогава да започне първоначалното му обучение. Ако се забележи, че детето след 66-ия месец от развитието си още не е готово за училище, трябва да се отнесете до детски психолог, който да прецени дали не трябва да се изчака още една година, за да постъпи в училище.
Нашите пожелания са – успех на детето ви!
Туба Сьокмен