Расте поколение от варвари
Когато приключих тази статия мислех, че съм прекалил с квалификациите си за нашето училище. Но когато разтворих в. «Телеграф» от 10 май т.г. и се зачетох в интервюто на г-жа Калина Кубратова, направо се ошашавих. Ето какво казва тя, която ръководи Фондация Психологическа подкрепа и проектите: „Да бъдем родители“, „Равен старт в училище“, „Ранна превенция на деца и подрастващи с асоциално поведение“: На въпроса: „Откъде идва тази агресия и липса на морал сред учениците?“, тя отговаря:
„Агресията наистина ескалира. И ще продължи да расте поради много тежки тенденции, които се очертават в упадъка на нашето общество – икономически, социални, морални, всякакви. Това е закономерен продукт на всичко, което се случи през последните 23 години. Преди това на хората се внушаваше един двоен морал, който беше свързан с идеологията, че всички трябва да работим, да сме щастливи заради самия труд, без да очакваме материални блага. Върхушката обаче се облагодетелстваше за сметка на народа. След преврата от 1989-та година, върхушката пое тоталното ограбване на държавата и демонстрира бандитския антиморал. Държавата стана антипод на всякаква законност и модели на поведение. Политическата класа от 90-те години на миналия век с мутрите и връзките с Държавна сигурност доведе хората дотук.
Така от една страна, имаме антиморала на държавата. От друга – образованието, което е в безумен колапс. В момента то липсва. Единственото стойностно, което е оцеляло, е предучилищното образование. От 7 години нагоре няма нищо, включително и в университета. Това също е дълъг процес, на който сега берем плодовете. Учебниците станаха недостъпни за децата като съдържание. Уж непрекъснато ги усъвършенстваха, а всъщност навредиха на мотивацията за учене. В момента нито едно дете не може да учи по учебник само... Децата отказват да учат още в края на първи клас. Това ги води до скука, която в тийнейджърската възраст става много опасна, защото води до агресия.
- Какво може да направи учителят в тази ситуация?
- Българският учител е изключително демотивиран и съсипан. Няма млади кадри, няма и да има. Никой не иска да се занимава с това погубено поколение, което няма мотивация за учене и е агресивно... Нагла лъжа е, че делегираните бюджети помогнаха на образованието. Те доведоха до пълна катастрофа. Не говоря за финансов, а за морален упадък. Делегираният бюджет завърза здраво ръцете на учителите. Всеки ученик им носи пари, затова той не може да бъде изключен, независимо че може да има деструктивно поведение...
Парадоксът е, че в ръцете на учителя, семейството и държавата се дава най-ценното – децата, а същевременно той е най-презреният. Като професия е в дъното на социалната стълбица. Как няма да имаме насилие?!
- Как може да се овладее тази агресия?
- Родителите не са наясно с трагедията в средното образование. Те изобщо не знаят какво ги чака. Идва варварско поколение. Техните собствени деца ще са варвари. А това ще им разбие сърцата. Най-жестокото страдание за един човек е, когато собственото му дете го унищожи. Същевременно държавата в момента е гузна и се бои от родителите!.. Те трябва да поискат сметка за мафията в печатането на учебници, за безумното съдържание в тях, което погубва децата им.
- Колко време трябва да оставяме децата пред телевизора и компютъра?
- В предучилищна възраст телевизията е излишна, интернетът – също. Принципно са вредни и опасни, днешните деца в ранна възраст не са толкова умни, както бяха преди 20-30 години, защото условията на живот се промениха. Например, малките ромчета са по-умни от българчетата по простата причина, че продължават да живеят по-близо до природата, до естествената среда. Те тичат на воля, движат се повече и чрез физическия опит на тялото развиват невронни вериги в мозъка си. Нещо, което липсва при българските деца, които са поставени пред телевизора. Само чрез истинския жизнен опит на тялото на детето се развива мозъкът му. Затова в ранна възраст ромските деца имат по-добри параметри на развитие.
- Защо детето да не овладява компютрите от малко, при положение, че животът му ще е свързан с тях?
- Трябва да има здрава закваска, преди да почне да сърфира в интернет. Трябва да има някакви морални устои, емоционална стабилност.
Ключово е децата да четат книги. Тогава те имат независимо мислене и самооценката им е друга. Това е защитата срещу помията. За съжаление четящите деца са само 10-15 на сто. Те са коренно различни от другите. Те са можещите, успяващите, те са тези, които ще имат добър живот. Но вероятно няма да искат да живеят във варварска държава».