Как да разнообразим курсовете по Коран?Предвид улесняване и обогатяване на програмата за ръководителите на Коран курсовете предлагаме следните идеи и мероприятия, които считаме, че ще са от полза.
За предизвикване на интерес у децата и родителите и пробуждане на обичта към курсовете за изучаване на Корана и запознаването с джамията, възможно е преди започване на курса да се организира мероприятие подобно на „Амин алайъ”, което е стара традиция още от османско време. Преди децата да тръгнат на училище група деца ходели от къща на къща и с молитви и текбири са извеждали първокласника от дома му.
Предварително предупредени родителите се подготвяли за изпращане на децата по достоен начин. В деня на закриването на курса се организира програма с наученото от децата и им се дават подаръци и награди лично от имама или районния мюфтия.
Също така е възможно да се организира преди започване на курса сбирка, събрание, мевлид в джамията. Там имама може да разгласи на джемаата, че започва курса, датата и часа и да разкаже за ползата от провеждането му и наградата, която ще получат всички за това. Добра идея е там където има кабелни телевизии да се обяви започването на курса.
Възможно е след часовете цялата група от деца да идат при други, които не посещават курса и да им разкажат за предимствата му с цел тяхното привличане.
За раздвижване на децата и изразходване на енергията преди започване на заниманията или между часовете може да се прави гимнастика, тичане, скачане на дълго разстояние, скачане на въже и др.
По време на междучасията е възможно децата да се разделят на две групи и да играят на народна топка или футбол, така ще се почувстват, като колектив и ще им е интересно.
Ако има условия могат да играят тенис на маса.
Добра идея е поне веднъж през периода на провеждане на курса да се направи пикник за децата, те може от вкъщи да си носят нещо, да се организират и съберат пари или преподавателят да осигури разходите за това. За място на пикника би било добре да се избере сигурно място и да се внимава за коли и змии. Може децата да рецитират нещо специално там, да играят игри и т.н.
Добре би било да се организира състезание за рисуване на джамията и др., най-добрите, от които ще се поместват в „Хилял”.
Може да се помисли за група за иляхита.
Понякога водещия курса може да черпи децата в курса.
Добре е учениците да играят различни игри - жуменка, народна топка, федербал, скачане на въже.
Могат да правят поучителни сценки.
Може да се организира посещение на исторически места и паметници, ако има такива в селото или в близко населено място.
Могат да се посещават лекарски и зъболекарски кабинети.
Посещение на шивашки цехове, селска мандра и мелница, производител на мед, за да придобият децата обща култура.
Посещение в библиотека.
Посещение при възрастни баби или дядовци, които да им разкажат за впечатленията си от хаджа.
Посещение на хафъзи, пенсионирани учители, или виден човек, който да им направи насихат.
Посещение на животновъдни и птицеферми, за да им се разкаже за грижата за животните.
Посещение на образцови домове; разглеждане на градини, овощия и др.
Среща с кмета на града, селото или общината.
Слушане на иляхита, гледане на филми по телевизията.
Ако е починал някой в населеното място може да се иде за съболезнование в семейството. Така децата ще се научат на елементарни мюсюлмански обичаи.
Ако се е родило бебе в населеното място, също могат да посетят с група и да поздравят семейството на тяхно другарче от групата.
Би било добре всеки ден по едно две деца да се включат в почистването на джамията. Това ще ги научи да се грижат за нея и да я пазят чиста.
По-големете деца могат да помагат на по-малките в процеса на обучение.
Запознаване на децата със сп. „Мюсюлмани” и притурката „Хилял”.
Организиране на различни състезания.
Посрещане на селския имам и районния мюфтия в курса.
Включване на децата в мевлид в селото.
С оглед привличане на желаещи да посещават курса деца, да ги посещават с амин (дуи) и текбири.
Ако е възможно да се провежда и курс по турски език след приключване на занятията.
Източник